Teleurstellende houding raad over impuls Sint-maartensdijk en Scherpenisse

haestingevrijdag 08 december 2006 21:21

Het antwoord op vragen over dit onderwerp is teleurstellend. In het vragenuur van de commissie Bestuurszaken op 7 december a.s. stelde de ChristenUnie dit onderwerp weer aan de orde.

Vragen:
1.Aan college van b&w:
a.Bij de behandeling in de raad van genoemde impuls is een periodieke voortgangsrapportage toegezegd. Tot op heden is deze niet ontvangen. De fractie van de ChristenUnie verzoekt deze met de meeste spoed te verstrekken en concrete afspraken te maken over vervolgrapportages.
b.In de Eendrachtbode van 24 november 2005 staat een artikel met de kop “Denktank moet bestuurders impuls achter de broek zitten”. Volgens onze fractie is er tijdens een bijeenkomst in Haestinge aan belangstellenden gevraagd zich op te geven voor een klankbordgroep. Verschillende vertegenwoordigers van verenigingen en burgers uit beide kernen hebben zich hiervoor opgegeven.
 -Klopt het dat tot op dit moment genoemde geïnteresseerden niets meer hebben vernomen van de gemeente?
 -Wanneer onderneemt het college initiatief om deze burgers bij de uitvoering van de impuls te betrekken?
2.Aan de leden van de commissie bestuurszaken:
De fractie van de ChristenUnie heeft de afgelopen periode regelmatig aandacht gevraagd voor de impuls Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. Onze fractie zou op korte termijn binnen de raad de discussie willen voeren over de breedte van de impuls (zie  voorstel college 24jan06). In de gevoerde discussies in de raad/commissie blijkt dat er met name verschil van inzicht te zijn over wat we onder de impuls verstaan. Met andere woorden is dit het volledige rapport van Buck of enkele onderdelen daaruit?
Kan de commissie Bestuurszaken er mee instemmen om dit onderwerp op 1 februari 2007 in de raad aan de orde te stellen?

Antwoord college:
Vraag 1a: Toegezegd voortgangsrapportage op te nemen in de tweemaal per jaar verschijnenden programmarapportages
vraag 1b: Wethouder van Dis heeft toegezegd de denktank op korte termijn bij elkaar te roepen. Wij blijven het slordig vinden dat er het afgelopen jaar van de zijde van de gemeente geen initiatieven zijn genomen om de denktank uit te nodigen en aktief te betrekken bij "de impuls"

Standpunt commissie (raadsleden):
vraag 2: Geen enkele fractie (behalve ChristenUnie) vindt het nodig om op korte termijn een debat te voeren in de raad om heldere uitspraken te doen over wat onder "richtsnoer"van de Impuls (rapport Buck) verstaan moet worden. De ChristenUnie heeft er voor gepleit om helder aan te geven welke onderwerpen het college wel en niet moet aanpakken, naast de twee "gewone" onderwerpen Haestinge en WoZoCo Scherpenisse. Geen enkele van de andere partijen heeft hieraan behoefte. De ChristenUnie denkt dat de overige partijen deze discussie niet willen voeren omdat er op dat moment ook duidelijkheid moet komen over hoe we die nieuwe onderwerpen gaan betalen!
De ChristenUnie betreurt het dat op deze manier de bevolking van Scherpenisse en Sint-Maartensdijk niet die duidelijkheid krijgt waarop men recht heeft. Ook een duidelijke conclusie dat er op dit moment geen geld is voor andere onderwerpen dan wozoco en Haestinge geeft duidelijkheid!

Reacties op 'Teleurstellende houding raad over impuls Sint-maartensdijk en Scherpenisse'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.