Wat heeft ChristenUnie gedaan in 2006?

donderdag 28 december 2006 12:01

Wat zijn onze speerpunten? Wat hebben we bereikt in 2006?

Wat zijn onze speerpunten?
In ons programma hebben we een aantal speerpunten genoemd.
1. Aandacht voor kwetsbaren (jongeren, ouderen, burgers zonder werk of met een handicap of met financiële problemen).
2. Aandacht voor kleine kernen; wat kunnen we als gemeente doen om dorpen “leefbaar” te houden.
3. Een breed debat over de ontwikkeling van Tholen-stad.
4. Aandacht voor de natuur en het milieu.
5. Herstructurering van oude bedrijventerreinen.
6. Gemeentelijk middenstandsbeleid in kleinere dorpen.
7. Versterken en uitbreiden van (water)recreatie.
8. Aandacht voor veiligheid en snel oplossen van problemen rondom openbare orde.
9. Invoeren duidelijke kwaliteitsafspraken naar de burger over gemeentelijke dienstverlening.
10. Op orde brengen van gemeentelijke financiën.
Deze speerpunten vormen voor ons de leidraad van ons politiek handelen. Vanzelfsprekend zullen we ook aandacht besteden aan actuele zaken.

Wat hebben we gedaan?
Politieke partijen kunnen “van borstklopperij” nog al eens last hebben; “kijk eens wat we allemaal gedaan hebben!”
We moeten als ChristenUnie bescheiden zijn. Er ligt een vrij stevig coalitieakkoord. Dit is in april 2006 gepresenteerd door PvdA, SGP, VVD en CDA. In de discussies in de raad is te merken dat deze partijen daarvoor “willen gaan”. En dat is ook volstrekt logisch.
Bovendien we hebben slechts 2 van de 19 stemmen in de raad!
Het zou jammer zijn dat deze fracties in de raad te volgzaam worden als het gaat om collegevoorstellen. Want laten we eerlijk zijn; in het coalitieakkoord worden in zeer algemene zin onderwerpen aangegeven waaraan uitvoering moet worden gegeven. In de daadwerkelijke concretisering daarvan moet blijken welke politieke kleur door de verschillende daaraan wordt gegeven.
Door de fractie van de ChristenUnie is met name aandacht besteed aan:
1. Impuls Sint-Maartensdijk en Scherpenisse.
 De andere partijen volstaan met de uitvoering renovatie Haestinge en een WoZoCo (woonzorgcentrum ouderen) in Scherpenisse. Naar onze mening zijn dit  reguliere zaken en is er veel toegezegd aan deze dorpen.
 Een door de ChristenUnie ingediende motie om duidelijke afspraken te maken over ook de andere onderwerpen in het plan van Buck, haalde het niet.
2. De uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Wij zijn er op tegen het inkoopvoordeel huishoudelijke zorg te gebruiken voor andere  uitgaven.
3. Het opnieuw agenderen in het 1e kwartaal 2007 van het armoedebeleid
4. De ontwikkeling van de uitgaven voor de gemeentelijke bedrijfsvoering. In de discussie hierover nemen wij een vrij eenzame positie in. Als voorbeeld  noemen we het extra bedrag van € 60.000,00 in 2006 voor aankoop van boekwerken en losbladige uitgaven!
5. Een motie van de ChristenUnie voor een duidelijk beleid voor middenstand in kleine kernen haalde het niet
6. Te zoeken naar wat er in de Thoolse samenleving leeft en daaraan op een of andere manier aandacht besteden (werkbezoeken, overleg met doelgroepen,  het uitvoeren van een enquête)
7. Gericht vragen stellen over naar de mening van de ChristenUnie actuele onderwerpen
8. Meetbare kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. Door college is toegezegd dat deze in 2007 ontwikkeld worden.

Daarnaast willen we ons als raadsleden ontwikkelen als volksvertegenwoordigers.
In de fractie doen we dat door zoveel mogelijk leden en sympathisanten bij het raadswerk te betrekken.
“Naar buiten” toe willen we dit invulling geven door het afleggen van werkbezoeken, houden van een enquête en in te gaan op vragen van de individuele burger.

Welke keuzes maken we?
In een gemeente met 9 dorpen is het lastig om in al die dorpen de zelfde voorzieningen te realiseren en in stand te houden. Uit de huidige praktijk blijkt al dat dit een onmogelijke opdracht is.
De ChristenUnie denkt dat we er niet aan ontkomen om nog meer keuzes te gaan maken.
Aan de andere kant zou de ChristenUnie ook duidelijkheid willen hebben over de exploitatie van uitbreidingsplannen door projectontwikkelaars en wat we hieraan als gemeente “verdienen”. Dat laatste is naar onze mening noodzakelijk, omdat we als gevolg van meer inwoners ook onze voorzieningen daaraan moeten aanpassen.

Wat is onze drijfveer?
Vanuit ons geloof in God willen wij ons inzetten voor een gezonde samenleving. Voor vrede en gerechtigheid voor een land waarin het voor iedereen goed wonen is. Trouw aan de Bijbelse opdracht om Zijn koninkrijk en Zijn gerechtigheid te zoeken.
Wat is goed? Micha 6:8 “niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God”.

Wij wensen u allen een gezegend 2007 toe.

Tholen, 22 december 2006.
Met vriendelijke groeten,
Bram van de Sande en Jaap Hage

Reacties op 'Wat heeft ChristenUnie gedaan in 2006?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.