Steun van ChristenUnie voor langer openblijven van cafe's?

artikel eb PvdAvrijdag 22 december 2006 11:56

In het artikel in de Eendrachtbode van 21 december 2006 staat dat Jan Oudesluijs (PvdA) "ergens" aan de overzijde nog wel steun verwacht voor het initiatiefvoorstel van PvdA, VVD en ABT. Deze partijen willen als proef de openingstijd van horecabedrijven van zaterdag op zondag verlengen van 02.00 uur naar 04.00 uur.
In de commissie Bestuurszaken is een stevig debat gevoerd tussen de voor- en tegenstanders van dit voorstel. We willen nog eens duidelijk uiteenzetten wat ons als ChristenUnie bij dit onderwerp bezighoudt.
In het artikel stelt de heer Oudesluijs dat de discussie te veel over alcoholmisbruik en overlast over jongeren ging. "Het gaat steeds over enkelingen. Er wordt een te negatief stempel gezet op onze jeugd". Dit laatste willen we als ChristenUnie zeker niet doen. Maar we moeten ook niet doen alsof er niets aan de hand is!

Algemeen
In ons verkiezingsprogramma staat onder meer dat we ons sterk willen maken voor kwetsbaren in onze samenleving. Als we zo rondom ons heen kijken in onze samenleving dan constateren wij dat de mens in algemene zin op zoek is naar zijn/haar grenzen. We proberen deze ook steeds op te rekken. Het lijkt er op dat we onze ingebouwde klok van werken en rusten anders willen programmeren. Het verschil tussen de dag en de nacht verdwijnt in onze activiteiten steeds meer. Onze economie draait 7 dagen per week, de winkels zijn 7 dagen open, in de week moeten tot 20 uur boodschappen kunnen doen, uitgaan moeten we een hele nacht kunnen en zo kunnen we door gaan.
Maar de mens heeft ook zijn beperkingen. We kunnen ons alleen langdurig "op de been" en topprestaties leveren door veelal op een verkeerde manier gebruik te maken van ons lichaam. We kunnen net doen of het normaal is, maar dat kunnen we toch van het huidig gebruik van stimulerende middelen toch niet meer zeggen? We plegen roofbouw op ons lijf.
Op het moment dat ons huidig gedrag negatieve gevolgen krijgt, gaan we maatregelen nemen om dit gedrag te corrigeren.
Op de voorpagina van het Nederlands Dagblad van 22 december 2006 staan twee artikelen die we kort willen noemen.
a. Fors meer accijns op drank bepleit.
Een studie wijst uit dat "drank meer kapot maakt dan het opbrengt". Dachten we eerst nog dat we alle hulpverling konden betalen van de accijnsopbrengst, nu blijkt dat dit niet het geval is. Verhoog de accijns dus! "Het moet niet gekker worden" denken we dan. We worden op deze manier steeds meer afhankelijk van de verkoop van alcoholhoudende dranken. Als we opnieuw zouden kunnen beginnen dan zouden we het anders doen. Dat is onze stellige mening; want wie wil er nu verantwoordelijk zijn voor zoveel slachtoffers van onze tolerante (ook politieke) instelling? En dat allemaal onder de vlag van "persoonlijke verantwoordelijkheid"!
b. SP en SGP samen tegen te veel koopzondagen.
Deze partijen zijn - om verschillende redenen- van mening dat we in dit beleid doorslaan. Bij de SP zal het vooral gaan om sociale motieven en bij de SGP om principiële motieven. Deze partijen verwachten steun van ChristenUnie, CDA en wellicht PvdA. Hier zien we dus een breed gedragen voorstel om beleid dat doorschiet weer terug te brengen naar een voor ons aanvaardbaar niveau.

De bijdrage van de ChristenUnie in het debat over het initiatiefvoorstel
Onze fractie heeft in het debat niet de schuld gegeven aan de jeugd of aan de horeca-ondernemers.
Het is wel zo dat we ons zorgen maken over bepaalde ontwikkelingen, zoals overlast voor omwonenden van horecabedrijven, alcoholgebruik in onze samenleving, het verleggen van grenzen tussen nacht en dag, een economie en samenleving die 7 x 24 uur moet "draaien" enz.
Met betrekking het initiatiefvoorstel hebben we vooral aandacht besteed aan:
a. de overlast voor omwonenden
Wel heel bijzonder vonden wij de redenering van de indieners dat van de 150 uitgenodigde omwonenden er maar 15% naar de informatiebijeenkomst gekomen zijn en natuurlijk waren die tegen! En de anderen dan?
b. een alcoholmatigingsbeleid
Gelet op alle signalen uit de samenleving over het huidig alcoholgebruik, zijn wij van mening dat we eerst een alcoholmatigingsbeleid moeten vaststellen. Het nu instemmen met het initiatiefvoorstel zou een volstrekt "verkeerd signaal" zijn.
c. de handhaving van het nieuwe beleid
Van de zijde van politie is aangegeven dat men het nieuwe beleid niet kan handhaven. Verder worden er naar onze mening "te lichte" eisen gesteld aan het toezichthoudend personeel bij horecabedrijven.

Bijbel
Velen denken dat de Bijbel ons beperkingen op legt. Beperkingen in de zin van "verboden". Als je echt een vrij mens wilt zijn kan dit gevoel wellicht ontstaan. Maar het zou een vraag voor iedereen moeten zijn of we echt vrij zijn als we alles mogen doen?
De Bijbel geeft een aantal leefregels weer die het goede met de mens voor hebben. Iedereen in onze samenleving accepteert dat we op de weg rechts rijden. De Bijbel zegt iets over het gebruik van wijn "met mate", waarschuwt ons om niet te vervallen in "brasserijen" (uitspattingen), roept ons op goed voor ons lichaam te zorgen. De Bijbel is dus wel tegen extremen.
In onze samenleving klinkt al snel de roep om scheiding tussen kerk en staat. Maar dit betekent niet dat een politieke partij als de ChristenUnie de Bijbel bij het betreden van de politieke arena "vergeet".
Wat we als ChristenUnie wel willen in ons politieke werk is scheiding aanbrengen tussen het publieke domein en het privé domein. In het publieke domein moet ook de ChristenUnie haar stem laten horen. Bij de begrotingsbehandeling in november 2006 hebben we in dit verband Micha 6 vers 8: “niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God”.
Voor het publieke domein zullen we de Bijbelse leefregels meenemen. En daar zal het in ieder geval ook moeten gaan om de zorg voor de naaste.

Hoe nu verder?
Het is te verwachten dat de drie partijen weer snel het voorstel aan de raad zullen toezenden om tot besluitvorming te komen. Het zal duidelijk zijn dat de ChristenUnie eerst een inhoudelijke en brede discussie wil voeren over een alcoholmatigingsbeleid. Daarnaast zal de ChristenUnie alles in het werk stellen om het "meest haalbare" uit deze discussie te halen.
Door de fractie van de ChristenUnie is in het debat aan de fractie van de SGP gevraagd of dit voor hen aanleiding is zich te bezinnen op hun positie in dit college. Door de fractievoorzitter de heer Hoek is gezegd dat zijn fractie voor de volle breedte in deze coalitie is gaan zitten. Wij zouden hierbij de vraag willen stellen:  "Tot welke prijs?"

artikel eendrachtbode horeca 21dec062,3 MBapplication/vnd.ms-powerpointdownload

Reacties op 'Steun van ChristenUnie voor langer openblijven van cafe's?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.