ChristenUnie vraagt aandacht voor woningbouw en subsidie flex- en transformatiewoningen

DJI_0862.jpg
Door Koos de Feijter op 25 april 2024 om 15:06

Onze fractie heeft vragen gesteld n.a.v. een artikel in de krant over mogelijke stagnatie woningbouw en de mogelijkheid tot het aanvragen van een subsidie voor flex- en transformatiewoningen. ChristenUnie Tholen vindt het belangrijk dat er alles aan wordt gedaan om de woningbouw in de gemeente te versnellen en verbeteren. Daarom vragen aan het college van B&W.

Uit recent onderzoek blijkt dat de bouwplannen in de gemeente Tholen achterlopen t.o.v. het gemiddelde in Nederland. Het aantal huizen tussen bouwvergunning en oplevering lag eind maart op Tholen lager dan gemiddeld in Nederland. In totaal telde de gemeente 194 huizen waarvoor al wel een vergunning is verleend, en waarvan de bouw in sommige gevallen al is begonnen, maar die op 31 december nog niet af waren. Dat is 1,7% van de bestaande woningvoorraad, blijkt uit cijfers van CBS die deze week zijn gepubliceerd. Ter vergelijking: landelijk ligt dit getal op 2,2%. Bij de woningen die op Tholen in aantocht zijn, is in 107 gevallen al begonnen met bouwen, in de andere 87 gevallen ligt er al wel een vergunning maar is de start van de bouw nog niet bij het Kadaster geregistreerd. Het aantal huizen in de pijplijn ligt, landelijk, al sinds 2021 op hetzelfde niveau, namelijk rond de 180.000, aldus het CBS. Dat betekent dat er ongeveer net zo veel nieuwe vergunning worden verleend als dat er huizen worden opgeleverd. De angst is ondertussen wel dat de bouwpijplijn leegloopt. Onder meer makelaarsvereniging NVM maat zich zorgen over het landelijke dalende aantal bouwvergunningen (bron ad.nl).

Verder is het zo dat de SFT (Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen) gemeenten ondersteunt bij het financieren van flex- en transformatiewoningen.Van 2 april tot en met 15 mei kunnen gemeenten een aanvraag indienen voor de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen. De regeling is bedoeld om flexwoningen te bouwen en bestaande gebouwen te transformeren in woningen. Tevens heeft deze regeling als doel om de hoeveelheid sociale huurwoningen te vergroten. Het beschikbare budget in deze tranche is € 74.000.000.

Voorgaande informatie heeft tot de volgende vragen geleid voor het college van B&W:

1. Heeft het college kennis genomen van deze CBS-cijfers?
  2. Kan het college een toelichting geven op de cijfers die over de gemeente worden gerapporteerd?
  3. Wat is er nodig om de woningbouw te versnellen?
  4. Kan het college maatregelen treffen om een versnelling tot stand te brengen en is het college bereid dit te doen?
  5. Is het college op de hoogte van de mogelijkheid om tussen 2 april en 15 mei een subsidie aan te vragen voor flex- en transformatiewoningen?
  6. Heeft het college subsidie aangevraagd of plannen om dat te doen voor een van de voornemens om te komen tot realisatie van een flexwoningen-project
  7. Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan het college hierover t.z.t. een terugkoppeling geven over het resultaat?