Een watertappunt in iedere kern!

tholen-3777574_960_720.jpg
Door Fractie Tholen op 9 juli 2024 om 12:29

Een watertappunt in iedere kern!

De afgelopen tijd is onze fractie meerdere malen aangesproken door enerzijds onze inwoners maar zeker anderzijds toeristen die onze mooie gemeente bezoeken waarom er binnen onze gemeente geen watertappunten zijn. Wat is er lekkerder na een mooie buitendijkse fietsroute op de markt in bijvoorbeeld Tholen, of bij de oude waterpomp op de markt in Smerdiek je waterfles te kunnen vullen met lekker koud water...

Als je naar het landelijk kaartje kijkt met watertappunten in Nederland dan valt Tholen echt op dat er binnen onze gemeente geen dergelijke punten zijn www.drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/ (er zijn er in Nederland ruim 3000). Onze fractie wil hiervoor aandacht vragen en daarom hebben wij tijdens de vergadering van de Kadernota college vragen te onderzoeken of we op korte termijn in elke kern en mogelijk bij een wat we noemen toeristische hotspot zo’n watertappunt kunnen te realiseren. Het draagt bij aan de gastvrijheid binnen onze gemeente en voorziet in een vraag. De kern van de motie die wij hebben ingediend:

Overwegende dat:

• op de kaart van Waar kan ik gratis water tappen? - Drinkwaterkaart te zien is dat in Zeeland weinig toegankelijke watertappunten aanwezig zijn en op Tholen zelfs geen enkele;
  • water een gezonde dorstlesser is en daarmee een bijdrage kan leveren aan een gezond leven;
  • veel Nederlanders het fijn vinden graag buiten en onderweg water te kunnen tappen;
  • flesjes en bidons eenvoudig opnieuw kunnen worden gevuld bij een openbaar watertappunt;
  • op de website van waterbedrijf Evides, Openbaar drinkwatertappunt, wordt aangegeven dat er op elk willekeurig punt een openbaar drinkwatertappunt kan worden aangevraagd.

Is van mening dat:

• watertappunten bijdragen aan een positieve uitstraling van onze gemeente;
  • watertappunten bijdragen aan het zijn van een gastvrije gemeente voor onze inwoners en toeristen
  • de aanwezigheid van meer drinkwatertappunten Tholen beter op de kaart zet als aantrekkelijke wandel- en fietsgemeente;
  • het beschikbaar stellen van watertappunten kan bijdragen aan het terugdringen en verminderen van het gebruik van plastic flesjes, omdat deze nu opnieuw gevuld kunnen worden;
  • het beschikbaar stellen van watertappunten bijdraagt aan het bevorderen van gezond gedrag.

Verzoekt het college:

• te onderzoeken of er in iedere kern tenminste 1 watertappunt geplaats kan worden;
  • bij de nadere uitwerking van de Regionale Mobiliteitsstrategie mee te nemen dat het de uitdrukkelijke voorkeur heeft om ook bij de reguliere Hubs een drinkwatertappunt te laten aanleggen;
  • hiervoor met een plan te komen.

De motie is unaniem aangenomen!