ChristenUnie stemt in met motie verslechterende financiële positie mensen met lage inkomens

Portemonneezaterdag 23 februari 2019 13:00

Tijdens de raadsvergadering van 21 februari 2019 heeft de ChristenUnie ingestemd met de motie van de SP over de verslechterende financiële positie mensen met lage inkomens. Mensen met het laagste inkomensniveau in Tholen lijken, ondanks de in de rijksbegroting voorspelde verbeteringen in inkomen voor 2019, netto mogelijk niet te profiteren van de toegenomen welvaart. Zeker nu het uiterst onzeker is of de gebruikte koopkrachtplaatjes kloppen.

Het lokale bestuur ervaart het dillema dat de Rijksoverheid het inkomensbeleid bepaalt en de lokale overheid bij de uitvoering van bijvoorbeeld de participatiewet en het gemeentelijk beleid hiervoor geen compensatie kan bieden. De motie vraagt het college van Burgermeester & Wethouders deze zorgen over te brengen aan het VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en deze motie tevens (mogelijk door tussenkomst van de VNG) ter kennis te brengen aan de regering met het doel de regering op te roepen maatregelen te treffen die de vergroting van de tweedeling in de samenleving beperkt en een juiste berekening te (laten) maken van de inkomensontwikkelingen in 2019.