Vragen over faciliterende rol en toegankelijkheid website n.a.v. aanvragen urgentieverklaring

Gemeentehuis.jpg
Door Marcel Vercammen op 20 april 2024 om 11:09

Als inwoners een urgentieverklaring voor een woning willen aanvragen, dan moet het voor de inwoners duidelijk zijn hoe dit gaat. Dit geldt ook voor andere zaken die via of met de gemeente geregeld moeten worden. Als iets niet helder is, dan moet onze gemeente een faciliterende rol spelen om het voor de inwoners helder te krijgen. Daarnaast moet de website van de gemeente toegangelijk zijn. Dit betekent dat de inhoud klopt en dat inwoners er makkelijk hun weg in kunnen vinden.

Ons is ter ore gekomen dat het voor inwoners niet helder is hoe zij een urgentieverklaring moeten aanvragen voor een woning. Op de website van de gemeente staat dat de woningbouworganisatie hier het voortouw in moet nemen. De woningbouworganisatie geeft echter aan dat de eerste stappen door de gemeente gezet moeten worden. Daarnaast zou in sommige situaties ook de huisarts een rol hebben. Voor de betreffende inwoners erg lastig, want waar moeten ze nu beginnen. Zij worden nu van het kastje naar de muur gestuurd, zonder verder geholpen te worden. Wij hebben de website van de gemeente erop nageslagen en ook hier werd het voor ons niet duidelijk. Onder ‘wat moet ik doen’ wordt verwezen naar de woningbouwcoöperatie en onder ‘privacy’ weer naar de gemeente. De volgende vragen hebben wij daarom aan het college gesteld gesteld:

1. Is het college op de hoogte van de onduidelijkheid die er is voor inwoners bij het aanvragen van de urgentieverklaring?
  2. Kan het college helderheid geven over wat nu de juiste route is voor deze inwoners?
  3. In hoeverre neemt de gemeente een faciliterende rol aan als er sprake is van onduidelijkheid? M.a.w. hoe helpt de gemeente de inwoner dan op weg, zodat de onduidelijk wordt weggenomen? Dit geldt voor de beschreven situatie, maar ook op ander gebied.
  4. Onze fractie blijft aandacht vragen voor de toegankelijkheid van de website. Ook nu is weer iets niet helder. Graag zouden wij een tijdpad ontvangen waarin inzichtelijk wordt wanneer de website, zowel inhoudelijk als wat betreft vorming, weer volledig up-to-date is.