Bijdrage Kadernota 2025

de Fractie.jpg
Door Jaap Hage op 9 juli 2024 om 12:52

Bijdrage Kadernota 2025

Op donderdag 4 juli heeft onze fractievoorzitter Jaap Hage de jaarlijke bijdrage bij de Kadernota gehouden. Lees hier onze inbreng!

Voorzitter,

Vanmiddag bespreken we de Kadernota 2025. Allereerst een woord van dank aan het college en de ambtelijke organisatie voor het opstellen van deze nota. Deze Kadernota 2025 kan een mogelijk keerpunt zijn richting de toekomst, want na 2025 staat “Ravijnjaar 2026” voor de deur en als de nieuw gevormde regering geen wijzigingen aanbrengt in de door Rutte IV opgelegde miljarden korting dus staan we voor een grote opgave. . . . .

Hiernaast zien we nog steeds grote geo-politieke spanningen en een uitgestelde groei van de economie.

We zien dat er voor 2025 een aantal ook voor onze fractie belangrijke accenten worden gelegd, ik haal er een paar uit:

• Toegankelijkheid openbare ruimte: voorzitter, dit punt willen we breed omarmen. Een van de voorbeelden die we hier bijvoorbeeld zien is een looproute voor ouderen waardoor maximaal wordt gefaciliteerd om mee te blijven doen.
  • Hiernaast de Mobiliteitshub Poortvliet: belangrijk dat hier serieuze aandacht voor is.Hiermee zetten we in op een vervoerssysteem op maat voor de aan te besteden busconcessie.
  • We zijn uitermate blij met een structurele verhoging van bijdrage Museum De Meestoof. Belangrijk om ons cultureel erfgoed zichtbaar te maken en hiernaast is De Meestoof een belangrijke partij in ons toeristisch aanbod.

Onze fractie heeft bij een aantal structurele keuzes een aantal opmerkingen en een afwijkende keuze die we indien nodig middels een motie willen aanpassen. Hiernaast willen we bij een aantal onderwerpen wat nader stilstaan.

Ik begin met het Voorliggend Veld . . .

Om het voorliggend veld nog verder te ontwikkelen is het van belang de centrale toegang en de zorgloketten of zorg initiatieven onder te brengen bij het voorliggend veld. Onze fractie is blij dat hiervoor de komende jaren een transformatiebudget beschikbaar komt (325k). We hechten daarbij bijvoorbeeld ook grote waarde aan een fysiek ‘huis’ (of ‘onderdak’) voor de zorgloketten. Het is belangrijk om je eigen plek te kunnen hebben. We zien toenemende initiatieven met een toenemende rol en functie binnen onze gemeente en goed om deze structureel te ondersteunen.

De menselijke maat; voorzitter onze fractie wil ook voor komend jaar blijvend aandacht vragen voor de kwetsbare medemens. Ook in 2025 is het goed om de menselijke maat centraal te stellen en is een betrouwbare lokale overheid cruciaal te midden van al het internationale geweld. Kijkend naar het hoofdlijnenakkoord van het kabinet-Schoof is die bezuiniging op het gemeentefonds van het demissionaire kabinet in 2022 in elk geval niet weggestreept. Laat men dat zo, dan dreigt in lokale samenlevingen verschraling. Inwoners van steden en dorpen gaan dit merken, vooral mensen die voor inkomenssteun van de gemeente afhankelijk zijn. Armoedebeleid en ook sport- en culturele voorzieningen komen op het spel te staan. “Fingers crossed” dat men terugkomt op hun schreden dus voorzitter.

De menselijke maat is wat onze fractie betreft ook zichtbaar hoe we binnen onze gemeente omgaan met de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Vele vrijwilligers zetten zich in voor de opvang van deze groepen. We weten dat hier een opdracht ligt, dus laten we kijken hoe we over de as van de menselijke maat dit op een duurzame manier in kunnen vullen.

Verhoging toeristenbelasting

Op basis van de behandeling in de commissie Bestuurszaken en de inspraak vanuit de sector moeten we concluderen dat er geen participatie op dit onderwerp heeft plaatsgehad en in relatie is gebracht met het Toeristisch Ontwikkelplan in de overleggen die daarover wel met de sector zijn gevoerd. Staan we dan niet achter een verhoging op de toeristenbelasting? Geenszins voorzitter . . . maar we denken wel dat het goed is om met de sector, gekoppeld aan het nieuwe Toeristisch Ontwikkel Plan en Stichting Tholen Beter Bekend wat we willen bereiken en wat onze ambitie is en vervolgens komen tot de juiste allocatie van middelen bij de begroting 2025. Dus budget in lijn met ambitie en uitvoering.

We willen het college tot aan de begrotingsbehandeling 2025 deze afstemming vorm te geven en op basis van de uitkomsten de juiste bedragen in de begroting 2025 opnemen. We willen als kader meegeven te kijken naar differentiatie aangaande kampeerders, vaste overnachting en arbeidsmigranten. Hiervoor zullen we dan ook een motie indienen.

Lastige hierbij is wel dat de bekostiging voor stichting Tholen Beter Bekend uit de verhoging toeristenbelasting gefinancierd wordt voorstel van onze fractie is dus om dit richting begroting 2025 op basis van de uitkomst overleg sector indien nodig aan te passen. In dit kader zou ik graag een reactie van het college horen voorzitter hoe we met deze samenhang omgaan.

Wonen

Voorzitter, bij de behandeling van de Kadernota 2022 heeft onze fractie meer dan normale aandacht gevraagd voor jongeren en ouderen ten aanzien van wonen en hebben destijds op dit punt een aantal kaders meegegeven richting de nieuwe Woonvisie. We zien dat de aanleiding van destijds nog steeds niet verandert is: enorme schaarste op de woningmarkt, stijgende prijzen en een toenemende behoefte voor instapwoningen voor jongeren en senioren.

Bij de behandeling van de kadernota in de commissie afgelopen week wordt dit nog eens goed onder aandacht gebracht door Yoeri Slokkers die in het bijzonder pleitte om voor Vosmeer hier meer dan normale aandacht aan te geven om zo de jongeren op Vosmeer te houden. En dat begrijpt onze fractie zeer goed voorzitter en we willen dit niet alleen beperken tot Vosmeer maar tot iedere kern binnen onze gemeente. We willen dan ook het college te kijken naar oplossingen voor zowel jongeren als senioren. Vaak hoor je wat deze categorie betreft de term Knarrenhofje vallen. En als laatste laten we kijken hoe we flexibel bouwen kunnen versnellen. Graag horen we van het college hoe men denkt deze uitdaging in te gaan vullen.

In dit kader sluiten we graag aan bij de aangekondigde motie van de VVD dien we dan ook graag mede indienen.

Toegankelijkheid gemeentelijke website

Voorzitter . . . ieder mens heeft het recht om te leven als ieder ander. En om mee te doen in de samenleving. Meedoen in de digitale wereld hoort daar natuurlijk bij. Daarom is het belangrijk dat websites en apps toegankelijk zijn. Want als dat zo is, kan écht iedereen ze gebruiken. Om dit even in perspectief te zetten slechts 39% van de websites en apps voldoen aan de wettelijke verplichting en daar hoort de gemeente Tholen niet bij!!!!

Afgelopen periode heeft onze fractie meerdere malen aandacht gevraagd voor dit punt en zijn we door burgers benadert die zich geen weg wisten te banen door de site en de dienstverlening te krijgen waarnaar men op zoek was. Websites en apps van de overheid mogen status A, B of C hebben. Dat is bepaald in de wet voor digitale toegankelijkheid. Status A is het beste. Op basis van de laatste rapportage van 30 juni voorzitter heeft de website van de gemeente Tholen status D en daarmee voldoen we eenvoudig weg niet aan onze wettelijke verplichting.

Onze fractie vindt communicatie met onze burgers via onze website van cruciaal belang en middels een motie vragen wij het college om op korte termijn deze uitdaging op te pakken en de toegankelijkheid van tholen.nl sterk te verbeteren.

Watertappunten

Ik kom nog even terug op toerisme . . . .

De afgelopen tijd is onze fractie meerdere malen aangesproken door enerzijds onze inwoners maar zeker anderzijds toeristen die onze mooie gemeente bezoeken waarom er binnen onze gemeente geen watertappunten zijn. Wat is er lekkerder na een mooie buitendijkse fietsroute op de markt in bijvoorbeeld Tholen, of bij de oude waterpomp op de markt in Smerdiek je waterfles te kunnen vullen met lekker koud water . . . . .

Als je naar het landelijk kaartje kijkt met watertappunten in Nederland dan valt Tholen echt op dat er binnen onze gemeente geen dergelijke punten zijn. (Er zijn er in NL ruim 3000)

Onze fractie wil hiervoor aandacht vragen en we hebben een motie voorbereid waarbij we het college vragen te onderzoeken of we op korte termijn in elke kern en mogelijk bij een wat we noemen toeristische hotspot zo’n watertappunt kunnen realiseren. Het draagt bij aan de gastvrijheid binnen onze gemeente en voorziet in een vraag.

Om straks tijdens het fietsen van een rondje Tholen niet met lege handen bij een watertappunt te staan heeft onze fractie voor iedereen een herbruikbare opvouwbare waterfles meegenomen. De eerste wil ik zo dadelijk aan de wethouder toerisme geven als aanmoediging om ook binnen onze gemeente snel een aantal watertappunten in gebruik te nemen.

Voorzitter ik kom tot een afronding . . . . . als ChristenUnie mogen we ons afhankelijk weten van God die de weg voor ons uitstippelt en ons wil leiden.

Recent las ik in Deuteronomium 31 vers 8;

De HEER zelf gaat voor je uit, Hij zal je bijstaan en geen moment van je zijde wijken. Wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen.

Vanuit dit vertrouwen wil onze fractie deze raad, het college, de ambtelijke organisatie veel wijsheid en Gods zegen toewensen bij de uitwerking van deze Kadernota.

Ik dank u wel!