Raadsbrede motie Intervence

jeugdzorg 624x270donderdag 11 maart 2021 21:06

Vorige week woensdag is er tijdens de commissievergadering opnieuw uitgebreid gesproken over Intervence. De ChristenUnie riep toen op om te komen tot een raadsbrede motie ter ondersteuning van de bestuurscommissie. Een citaat uit onze bijdrage: 'De eerlijkheid gebied te zeggen dat ons soms het gevoel bekroop van een ‘wij-zij situatie’. De gemeenten zeggen dit, wat volgens het bestuur van Intervence weer anders ligt. De staatsecretaris zegt dat, wat volgens de gemeenten niet waar is. Maar waar gaat het nu echter om? Volgens de ChristenUnie hierom: dat onze kwetsbare jongeren en hun (pleeg)ouders niet de dupe mogen worden van de situatie. De zorg aan deze groep jongeren moet gecontinueerd blijven. Laten wij hier dan vanavond niet in een ‘wij-zij situatie’ terecht komen, maar samen met onze wethouder kijken wat nodig is om onze kwetsbare jongeren de juiste ondersteuning te bieden. Laten wij samen met de wethouder komen tot de juiste stappen, dit tot welzijn van onze jongeren. Een constructieve bijdrage als raad, om zo naast de contolerende taak ook te komende tot een ondersteunende taak voor de bestuurscommissie.'

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van vanavond (11 maart) mocht er een raadsbrede motie worden ingediend. De afgelopen weken hebben we vaak gesproken over Intervence. De ChristenUnie is hier blij mee. Uiteraard mogen er verschillende van inzicht zijn, maar het is goed om te zien dat deze motie vanavond ons gezamenlijke belang laat zien, namelijk: dat het borgen van de continuïteit van de zorg aan onze meest kwetsbare jongeren en hun (pleeg)ouders dé hoofdprioriteit moet zijn. Hier zetten wij als ChristenUnie een dikke streep onder. Deze motie geeft de wethouder ondersteunende kaders mee voor het overleg met de bestuurscommissie, maakt onze landelijk overheid (opnieuw) duidelijk dat het zo echt niet langer kan met de kosten in de jeugdzorg en deze motie zoekt ook en vooral het beste voor onze jongeren.

Fijn dat we als raad er samen uit zijn gekomen. Wij steunen deze motie dan ook van harte.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie vreemd aan de orde van de dag fracties PvdA-GL,CDA,SGP,CU,VVD,ABT,SP,PVV inzake Borging[40149772,5 kBapplication/pdfdownload