Beantwoording schriftelijke vragen over de mantelzorgers

Mantelzorgvrijdag 01 mei 2020 19:11

Twee weken geleden heeft ChristenUnie Tholen schriftelijke vragen gesteld over de mogelijk toenemende druk in deze moeilijke tijden op mantelzorgers in onze gemeente. Vandaag heeft het college antwoord gegeven op de gestelde vragen. Namens ChristenUnie Tholen reageert fractielid op de beantwoording: Het college is voortvarend te werk gegaan met de beantwoording van de vragen. Inmiddels hebben zij via diverse kanalen gecommuniceerd waar mantelzorgers terecht kunnen met vragen en/of hun problemen kunnen bespreken. Fijn dat dit overzicht er, ook per woonkern, is. Voor het verkrijgen van informatie van de gemeente is het wel van belang dat iedere mantelzorger zich registreert bij de gemeente. Op die manier kan iedere mantelzorger de informatie krijgen ter ondersteuning van de werkzaamheden. Uiteraard veel waardering voor al de mantelzorgers in onze gemeente die zich ook in deze tijd inzetten voor hun naaste. In één woord gezegd: ‘waardevol!’
Hieronder de de beantwoording van de vragen en in de bijlage het bericht dat is verspreid onder de bewoners van de gemeente. 
1. Heeft het college in beeld hoe het op dit moment met de mantelzorgers in de gemeente Tholen gaat?
Het college heeft niet van alle mantelzorgers een direct beeld. Veel mantelzorgers zijn in beeld bij zorgaanbieders die op gepaste wijze steun bieden aan mantelzorgers en cliënten. Verder onderhouden we via WMO en Jeugd consulentes en via het steunpunt mantelzorg, contact met daar bekende mantelzorgers.
2. Zo niet, is het college er toe bereid dit te peilen via bijvoorbeeld de diverse lokale mantelzorgorganisaties in onze gemeente?
Het college heeft lokale zorginitiatieven op geroepen extra attent te
zijn op de kwetsbare mensen (en hun mantelzorgers) in onze samenleving. De zorgloketten hebben allen op eigen wijze, de hulp die zij kunnen bieden, onder de aandacht gebracht bij de bewoners in hun kern. De hulp door zorgloketten is ook door het college gepubliceerd in de gemeente rubriek.
Niet elke mantelzorger is geregistreerd en daarom is ook niet elke mantelzorger te benaderen.
3. Hebben mantelzorgers in de gemeente Tholen behoefte aan ondersteuning, en zo ja welke is dat?
De behoefte aan ondersteuning is per mantelzorger zeer variabel. Deze behoefte strekt van een luisterend oor tot overname van zorgtaken. Het steunpunt Mantelzorg speelt in de reguliere situatie op deze behoefte in door het aanbieden van een divers programma van activiteiten. In de huidige situatie trachten zorgaanbieders en zorgloketten voor de zwaarst belaste mantelzorgers adequate ondersteuning te bieden.
De buurtsportcoaches worden ingezet om kwetsbare jongeren te ondersteunen, waaronder jonge mantelzorgers.
4. Is er voor onze mantelzorgers een plek waar zij in een persoonlijk gesprek hun zorgen en ervaringen kunnen delen, maar ook hun eventuele vragen kunnen stellen?
De bij de gemeente geregistreerde mantelzorgers hebben een brief ontvangen met informatie, nuttige links, verwijzing naar o.a. de zorg loketten en de mantelzorglijn en kunnen ook voor vragen en het delen van zorgen terecht bij het steunpunt mantelzorg van de gemeente Tholen.
5. Zo ja, op welke wijze kan dit en zijn de mantelzorgers hiervan op de hoogte?
Via een brief en via (sociale) media.
Ja.
8. Zo ja, wordt hier al door de gemeente Tholen mee gewerkt? Als dit niet het geval is het college bereid dit te gaan doen?
Het college neemt zich voor de Zorgladder Mantelzorg in week 18 te publiceren in de (social)media en in een brief aan
Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Mantelzorgers.PNG76,1 kBimage/pngdownload

« Terug