Bijdrage ChristenUnie Kadernota 2021

20200709_190315.jpgzaterdag 11 juli 2020 15:47

Voorzitter,

We bespreken vanmiddag Kadernota 2021 en voorzitter ik bedacht me in één keer dat dit tevens de laatste Kadernota zal zijn onder uw voorzitterschap. . . .

Laat ik beginnen met een woord van dank voor college en de ambtelijke organisatie voor de inhoudelijk prima en leesbare Kadernota.

Deze Kadernota kent een ander vertrekpunt dan Kadernota 2020, wat een Kadernota met uitdagingen was. Boodschap was toen: geen rare dingen, let op dekking sociaal domein en maximale druk op Den Haag om met name binnen het sociaal domein te bewegen.

Betekent dit nu dat we het over de balk kunnen gooien, geenszins, maar we hebben met deze Kadernota een flinke stap gezet in het realiseren van onze financiële doelstellingen en er blijft zelfs een beetje ruimte over om huidig of nieuw beleid wat op te rekken.

Als we kijken naar het sociaal domein blijft onze fractie de ingezette lijn volgen;

• Samen meedoen blijft voor onze fractie een uitgangspunt, iedereen levert een bijdrage aan onze lokale samenleving.  We gaan uit van wederkerigheid: het is niet alleen meedoen aan, maar ook bijdragen aan onze samenleving.
  • Onze fractie heeft meerdere malen aandacht gevraagd om GRIP op de kosten van het sociaal domein te krijgen echter feitelijk zien we twee belangrijke punten binnen dit domein namelijk kosten én preventie. We zien dat het lastig is GRIP op de kosten te krijgen, dus minimaal de kosten beheersen maar we moeten ook kwalitatieve zorg leveren.
  • In dit kader zien we meer ruimte voor de flexibele schil waar met tijdelijk personeel wachtlijsten WMO verkort zijn en worden. Op deze wijze is er geïnvesteerd in kwaliteit dienstverlening en daar zijn we uitermate content mee.
  • Onze fractie volgt het college die juist op dit gebied een aantal pilots gaat draaien om dit nader te onderzoeken. Wel vraagt onze fractie zich af of het gebudgetteerde budget voldoende is. Onze fractie dient inzake deze pilots samen met de fractie van de SGP een amendement in.

Een onderwerp wat hier zeer dicht tegenaan zit zijn de Zorg coöperaties en Zorgloket. We zien veel goede plaatselijke initiatieven en toenemende functie binnen onze samenleving. Mooi om te zien dat binnen steeds meer kernen initiatieven worden opgezet. Ook zien we vanuit dit huis toenemende vraag aan coördinatie vanuit deze zorgloketten, maar we zien ook toenemende vraag om financieel support (vaak projectgericht). Onze fractie zou graag het college oproepen om hier nader onderzoek naar te doen. We vinden dat dergelijke initiatieven een positie binnen onze samenleving hebben en ook een aanvullende rol in de zorgketen vervullen en we zouden willen kijken hoe we dit structureel kunnen ondersteunen. Hiertoe roepen we het college op met een motie om dit op te pakken.

Veel initiatieven binnen onze gemeente draaien op vrijwilligers en daar mogen we best eens een keer op dit moment bij stil staan. Vrijwilligers vormen een belangrijke rol en zijn het cement om veel initiatieven succesvol te drijven. Of het nu vrijwilliger binnen en zorgcoöperatie is, of een medewerker van het Leger des Heils, suppoost bij het museum, Thoover vervoersysteem en ga zo maar door. Onze fractie krijgt in toenemende mate signalen dat vrijwilligers een VOG verklaring dienen te overleggen. Wij willen deze vrijwilligers ondersteunen door deze wanneer van toepassing gratis te verstrekken. Ik weet er zijn landelijke initiatieven maar die bekijkend moet ik concluderen dat deze omslagtig zijn en niet de lading volledig dekken. Kortom wij doen middels een motie een oproep aan college om dit ter hand te pakken, te kijken wat er landelijk mogelijk is en anderzijds daar waar nodig deze VOG kosteloos te verstrekken.

In het kader van duurzaamheid is onze fractie blij met de zonnepanelen op het gemeentehuis en het extra budget van 100k om meer gemeentelijke gebouwen te voorzien. Goed om te zien dat het college de handdoek oppakt om hier een behoorlijke stap in te gaan maken. Uiteindelijk levert het gewoonweg geld op en is de businesscase zo gemaakt.

Dan. . . . .de binnenstad Tholen en hier aan gelinkt de middenstand binnen onze gemeente. Om te beginnen met Tholen . . . . . afgelopen week hebben we kennis genomen van de nadere invulling aan de Plint in Vestetuin. Vooropgesteld voorzitter we wisten dat dit ging gebeuren, en ja de kans was groot dat Kruidvat die richting op zou gaan en ja een Gall & Gall was ook te verwachten maar om dan ook nog een Primera te vestigen betekent niet zo maar een tikje maar een flinke dreun voor de binnenstad. Ook timing van deze boodschap en tijdstip laat te wensen over. Meerdere malen hebben we hier als fractie naar gevraagd. Ik weet dat als het college niet geïnformeerd wordt door initiatiefnemer sta je ook met lege handen maar toch redelijk curieus hoe dit is gegaan.

Dat brengt me op het punt dat we naar mening van onze fractie nu eens moeten stoppen met het schrijven van plannen en tot actie overgaan. We hebben het HBD detailhandelsapport, we hebben een rapport door een student gedaan, rapport Martijn Meerman en naar nu blijkt ook een rapport hoe we om willen gaan om de winkels te vullen. Onze fractie dacht dat het budget wat we hiervoor beschikbaar hebben gesteld bedoeld was om actief naar oplossingen te gaan zoeken maar ik moet constateren dat de 20k voor binnenstad Tholen wederom op is gegaan aan “rapport schrijven”. En dit budget zou zowel voor Tholen, Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland aan een city marketeer worden besteed om actief, vrije winkelruimte een nieuwe bestemming te geven.

Dus geen euro’s meer in plannen als het aan onze fractie ligt maar actief uitvoeren en komen tot een uitvoeringsplanning waarin onderstaande zaken zijn opgenomen:

1. Creëer trekpleister voor lokale bevolking in de binnenstad
  2. Als onderdeel van het toeristisch plan Binnenstad van Tholen op de kaart!
  3. Vullen leegkomende ruimte in de binnenstad! (winkel, wonen, andere bestemming?) wat tevens voor Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland geldt.
  4. Creëren van de verbinding tussen binnenstad en Vestetuin (heel veel beloftes hellingbaan, bestrating laten overvloeien, echter nu moeten we hier invulling aan gaan geven)
  5. Betrek experts, bewoners en middenstand bij de uitvoering, we hebben al een mooi voorbeeld hiervan bij inrichting Eendrachtsweg.

Financieel hebben we voor 2021 aanvullend budget uitgetrokken en ik weet niet of het genoeg is daarom zou ik van het college willen weten of nu opgenomen budget binnenstad Tholen afdoende is en ik zou graag de toezegging willen dat het college voor 1 november met een planning komt hoe e.e.a. opgepakt gaat worden. We moeten van plannen naar actie en snel wat onze fractie betreft. Hiernaast zou onze fractie willen weten hoe en wanneer we geïnformeerd worden over de voortgang en zouden we ook op gezetten tijden een update van het beschikbare budget willen hebben en de keuzes die zijn gemaakt. Graag op dit punt een toezegging van het college.

In het kader van voorzieningen wil ik kort stil staan bij de Bibliotheek. Bij de behandeling vorig jaar met name vragen gesteld inzake de evaluatie, inmiddels hebben we hier op hoofdlijnen kennis van kunnen nemen. Een aantal opmerkingen voorzitter;

• We weten dat de relatie met de bibliotheek een subsidierelatie is en dat de Bibliotheek Oosterschelde over de daadwerkelijke dienstverlening gaat en in dit kader de Asher-gelden dus ook één op één die kant op gaan. Wel een oproep naar de Bibliotheek: ga nu niet teveel investeren in stenen maar investeer in maximale dienstverlening voor onze inwoners.
  • Voor onze fractie blijft het uitgangspunt onveranderd namelijk kijk of we in iedere kern daar waar mogelijk bibliotheek dienstverlening kunnen bieden (Bieb in de Buurt) en hiernaast blijft voor onze fractie het uitgangspunt dat wanneer de nieuwe scholen in Tholen worden opgeleverd hier een bibliotheek in terugkomt.

In dit licht zou ik graag een bevestigende reactie van het college ontvangen.

Voorzitter we gaan door naar openbaar groen. Onze fractie is verheugd te constateren dat het college aanvullend budget beschikbaar stelt om onderhoud groenbeheer op te voeren. Maar . . . . . . gaat de “vuulte” op straat hier ook in meegenomen worden, nee voorzitter of om eerlijk te zijn, beperkt (centrum gebieden), en daar zit volgens onze fractie wel een “dingetje” want de mate van “vuulte” bepaalt ons woon- en leefgenot in onze mooie gemeente. Onze fractie constateert dat het budget van 32k in de Kadernota 2021 hoofdzakelijk voor openbaar groen is en minder voor bestrijding onkruid op verharding. We willen via deze weg het college oproepen om dit budget meer in te zetten om op creatieve wijze juist de onkruidbestrijding op verharding meer aan te pakken. Om dit mogelijk te maken willen we voor de komende 4 jaar 25k incidenteel budgetteren en zien bij de begrotingsbehandeling graag hoe het college dit uit gaat voeren.

Als laatste toch nog even verkeersontsluiting Molenvlietsedijk, we hebben hier tijdens de commissievergadering reeds aandacht voor gevraagd maar toch goed om nogmaals terug te laten komen. Goed dat er budget voor vrij wordt gemaakt wat extra gelden Provincie ontsluit. Één afsluitende opmerking op dit punt: kijk integraal naar totale verkeerssituatie en betrek tijdig burgers bij de inrichting. Onze fractie was blij met de toezegging van de wethouder maar belangrijk genoeg om er nu nogmaals bij stil te staan.

Voorzitter ik ga afsluiten . . . . . . als ChristenUnie mogen we ons afhankelijk weten van God die de weg voor ons uitstippelt en ons wil leiden en in dat kader wil ik afsluiten met het laatste vers van Psalm 90:

De lieflijkheid van de Here, onze God, zij over ons;

bevestig het werk van onze handen over ons,

ja, het werk van onze handen, bevestig dat.

Dat bidden we ons allen toe en in dat vertrouwen wil onze fractie het college en de ambtelijke organisatie veel wijsheid en zegen toewensen bij de uitwerking van deze kadernota.

Ik dank u wel!