Kerst 2020

als_alles_duister_is_300x197.jpgdonderdag 24 december 2020 11:39

Als alles duister is . . . . . .

Afgelopen maandag zat ik online het kerstconcert van Sela te kijken en werd direct getroffen door het openingslied . . . . Als alles duister is . . .

Naast het feit dat we dit vorig jaar live in de Laurenskerk in Rotterdam mochten horen had ik zelf niet door dat het ook online een grote impact kon hebben. Sowieso voor wie dit nummer terug wil kijken heb ik bijgaand de link: https://youtu.be/2qQZGuijJGU.

Als alles duister is ontsteek dan een lichtend vuur, dat nooit meer dooft. Een lichtend vuur dat nooit meer dooft is wat we ook richting kerst verwachten. Het Licht der Wereld dat nooit meer dooft. En een Licht wat Hoop geeft ook in duistere dagen. Hoop ook in deze duistere tijd van COVID-19. We zien de besmettingen weer oplopen en soms is het weer donkerder dan een aantal maanden geleden. Dan nog mogen we denken aan dat Lichtend Vuur dat nooit meer dooft!! Dus een Licht van Hoop, een Licht van hou vol, een Licht van geef niet op want het duister zal verlicht worden met dat Licht wat nooit zal doven.  Dat is wat we verwachten met Kerst en wat een groot goed om ook in duistere tijden dat Licht te mogen verwachten.

Vorige week donderdag hebben we tijdens de laatste raadsvergadering van dit jaar ook stil gestaan bij die Hoop en het volhouden. Samen met het CDA mochten we een motie indienen om tijdens de jaarwisseling de kerkklokken te laten luiden.

Het zou mooi zijn als het erfgoed van de kerken ingezet kan worden om iedereen op een speciale manier een goed nieuwjaar toe te wensen. Niet alleen als subtiel alternatief voor het vuurwerk dat dit jaar niet mag worden afgestoken, maar ook als teken van verbondenheid tussen al die Nederlanders in deze moeilijke tijd. In het bijzonder voor hen die alleen de oudejaarsnacht ingaan. "Laat het luiden van de kerkklokken een onderstreping zijn van de boodschap van de kerken aan iedereen die het in deze pittige tijd nodig heeft om te horen: je bent niet alleen!!!”.

“Als alles duister is,

ontsteek dan een lichtend vuur,

dat nooit meer dooft.”

Ik wens u namens de ChristenUnie fractie Tholen gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig 2021 toe!

Jaap Hage