ChristenUnie tegen de kadernota 2008
Op geen enkele wijze werd er door de coalitiepartijen geluisterd naar de voorstellen van de oppositie. Geen enkele wijziging bleek mogelijk te zijn. De oppositiepartijen Cu, ABT en RFT hebben tegen de kadernota 2008 gestemd.
Hieronder staat de bijdrage van de ChristenUnie.
Bijdrage Kadernota 2008 van de ChristenUnie
raad 14 juni 2007
“Hoe beoordelen we als CU deze kadernota in relatie tot
onze standpunten in het afgelopen jaar?”, was voor ons de
vraag.
Op een aantal onderdelen willen wij andere accenten leggen.
Het verschuiven van de politieke discussie over de begroting naar
de kadernota, zou –op basis van argumenten- ruimte moeten
bieden om in de kadernota wijzigingen aan te brengen. Wij zijn
benieuwd.
We zullen ons beperken tot een aantal grote lijnen. Op grond van
onze ervaring bij de begrotingsbehandeling zullen we ons beperken
tot een gering aantal wijzigingsvoorstellen in deze
kadernota. Wij veronderstellen dat het geringe aantal én
onze argumenten andere fracties over de streep kan trekken om
hiermee in te stemmen.
De accenten van de ChristenUnie bij de kadernota 2008.
Wij stellen vragen bij:
• verhoging OZB. In de raadsvergadering van 1 feb jl.
heeft onze fractie uitgebreid toe stilgestaan bij de tarieven ozb.
Hier gebeurt waar we toen al onze vrees voor uitspraken.
Ik citeer uit het voorstel van 9jan07: “Op basis van
coalitieprogramma worden de tarieven voor de ozb in de periode 2007
t/m 2010 jaarlijks met 1.5 % verhoogd”. Omdat er in diezelfde
vergadering een aantal andere voorstellen aan de orde waren die
fors extra geld kosten, hebben wij gewezen op het gevaar dat we bij
de uitvoering van ook die plannen de kans groot was dat de
OZB-ruimte die er in onze gemeente nog is gedeeltelijk benut moet
worden. Dat ons waarschuwing al zo snel zou uitkomen hadden we niet
verwacht. Volgens informatie van de provincie staat Tholen wat
betreft lastendruk in Zeeland op de 2e plaats. zie VVD-pamflet). De
ChristenUnie is tegen deze belastingverhoging.
• Vragen over reservepositie? Wat opvalt, is dat de
reserve vrij besteedbaar wel op een heel erg laag niveau
terechtkomt. En dat terwijl er nog veel grote projecten uitgevoerd
moeten worden met een onzekere financiering. Zie blz. 6 en
27/28.
Gelet op de vele grote projecten met onzekere financiële
uitkomst (Zoekweg, Noord, Impuls Sint-Maartensdijk enz.)stellen wij
voor in te zetten op “mindere tijden” en de reserve
algemeen vrij besteedbaar op minimaal € 1 tot 2 miljoen te
bepalen.
B.v.
-Vraagtekens bij nu al begroten voorzetten pilot geurhinder>
eerst evaluatie
-reserve toekomstige projecten
• De inbreng van het extra dividend van melkkoe Delta van
€ 322000. Ook deze verhoging wordt als structureel
dekkingsmiddel gebruikt. De situatie is nu zo dat alle dividend van
Delta als dekkingsmiddel wordt gebruikt. Wij hebben daarmee grote
moeite. Dat de gemeente gouden tijden beleeft omdat ze
aandeelhouder is bij dit nutsbedrijf is een ontwikkeling die al
jaren gaande is. Toch vragen wij ons af of het niet verstandiger
zou zijn een veel geringer deel van het dividend als structurele
inkomsten in te boeken en het restant bijvoorbeeld weg te zetten
voor grote gemeentelijke projecten.
Wij willen in de raad over het gebruik van de dividend opnieuw een
discussie voeren. > Motie
Wij hebben bezwaar tegen de snelheid en motieven waarmee
ramingen worden gewijzigd
• Als voorbeeld noemen we hier scholenbouw Zoekweg
Tholen.
In het coalitieakkoord was voor scholenbouw Zoekweg € 10
miljoen opgenomen > 2 maanden later in de kadernota 2007 was dit
bedrag verlaagd tot € 5 miljoen en in de kadernota 2008 wordt
dit bedrag weer verhoogd tot € 10 miljoen in 2011. Gevolg
hiervan is dat de kosten in 2011 slechts voor de helft zichtbaar
zijn. In 2012 levert dit al een forse extra last van € 350.000
pj op. Ook het antwoord op een schriftelijke vraag op het verlagen
van de 10 miljoen tot 5 miljoen, baart ons zorgen. Ik citeer:
“Het is van begin af aan de bedoeling geweest hiervoor 10
miljoen te ramen. Om budgettaire redenen is vorig jaar slechts de
helft van dit bedrag opgenomen”.
In de kadernota 2007 is met geen woord gerept over het verlagen van
de investering van 10 miljoen naar 5 miljoen om “budgettaire
redenen”. Een uiterst kwalijke zaak!
` Ook wij kijken (met het college) achterom
• Een aantal zaken uit het coalitieakkoord zijn we
kwijt! (verkennen mogelijkheden inwonersplatform naast local boards
en schaatsbanen StA en Th). Waar zijn deze laatste gebleven
college?
De mogelijkheden en toegevoegde van een dorpsplatform kunnen groot
zijn. Ieder jaar organiseert onze fractie een overleg met
sleutelfiguren uit alle woonkernen met de bedoeling na te gaan wat
er in de dorpen speelt. Eén belangrijke conclusie van die
gesprekken is dat inwoners graag direct betrokken willen worden bij
huidige en toekomstige ontwikkelingen in hun dorp. Er is veel
know-how in de dorpen zelf terwijl ook de betrokkenheid groot is.
Kennis zit in het dorp!
Wij zouden graag van het college vernemen waarom het project
inwonersplatform niet is opgenomen?
Wij constateren een onevenwichtigheid in het bestemmen van de
nieuwe financiële ruimte in deze kadernota (we beperken ons
even tot 2008).
• Het college heeft in 2008 nieuwe financiële ruimte
gevonden tot een bedrag van € 1.014.000 voor structurele
uitgaven, incl. extra OZB-verhoging van 4.5%, en een aantal
inkomsten met risico (Delta) en zijn gebaseerd op een aantal
aannames (zie door college genoemde risico’s)
Waar gaan deze “nieuwe” gelden in grote lijnen
naar toe?
• Er zitten vooral in de programma’s mobiliteit en
welzijn extra uitgaven voor nieuw beleid c.q. verruimen van huidig
beleid
• Meer dan de helft (structureel € 514000!!) gaat
naar bedrijfsvoering personeel (inclusief het schrappen van de
bezuiniging) (€ 756 minus eenmalige uitgaven). En bij die
€ 514000 moeten dan ook nog enkele bedrijfsvoeringposten uit
diverse programma’s geteld worden.
In de bedrijfsvoering staan ontwikkelingen niet stil, kunnen we
lezen op pag 3/4 in de kadernota.
Ook onze fractie heeft hiervoor begrip, al zijn we altijd kritisch
geweest en zijn dat nog, waar het uitgaven voor de eigen
organisatie betreft.
We gaan een amendement indienen om 50% van de bezuinigingen op
personeel waartoe besloten is, te handhaven. We zouden hierin
liever verder gaan, maar op grond van de politieke realiteit kiezen
we voor genoemde 50%.
Naar onze mening is dit een volstrekt redelijk én haalbaar
voorstel. V.b. in het voorstel project verminderen administratieve
lasten staat (Zo zijn in elke gemeente bijv. een aantal ambtenaren
belast met het uitvoeren van controles. Door de afschaffing van een
aantal procedures komen zij beschikbaar voor andere taken zodat de
kwaliteit van dienstverlening verhoogd kan worden). vormen van
samenwerking met andere gemeenten onderzoeken, niet teveel nieuw
beleid tegelijkertijd ontwikkelen omdat er toch geen geld is om
alles uit te voeren.
We gaan onze bijdrage afronden.
De ChristenUnie
vraagt om:
1. Snelle uitvoering Plan Noord. Waardering voor huidige
aanpak door college in de persoon van wethouder Heijboer. Maar naar
onze mening zal het realiseren van dit plan vooral een financieel
verhaal worden. Naar onze mening past het in een beleid van een
verantwoord hergebruik van oude bedrijventerreinen om de grondprijs
nieuwe bedrijventerrein met revitaliseringstax van bijvoorbeeld
€ 10 per m2 te belasten.
Hoe denkt de raad hierover en is de raad bereid de volgende
suggesties van de CU te ondersteunen:
a. bij de behandeling van de begroting 2008 een reële
exploitatie bespreken op grond waarvan duidelijk wordt aan welke
gemeentelijke bijdrage we moeten denken
b. afhankelijk van die gemeentelijke bijdrage een discussie willen
voeren tot invoering van eerdergenoemde revitaliseringstax.
Vraag aan de raad.
2. Een snelle betrokkenheid van de raad bij de
visieontwikkeling van omgeving Zoekweg of de hele kern Tholen
Vraag aan college of dat en zo ja wanneer de bedoeling is.
3. Helderheid over het wel of niet invoeren van een proef
met een inwonersplatform.
Het college kan hierop ook in een volgende commissievergadering
terugkomen.
maakt een voorbehoud voor:
4. Mogelijk nieuw noodzakelijk middenstandsbeleid op grond van onderzoek dat door Stichting Economisch Platform Tholen thans wordt gehouden
stelt voor de volgende wijzigingen aan te brengen in de Kadernota 2008:
5. a. Budget voor armoedebeleid verhogen met € 100000
maar ook in de raad een discussie te voeren over oorzaak van
armoede in onze gemeente.
Daarbij ook ons ingebracht punt tijdens begrotingsbehandeling van
opleidingsniveau van inwoners uit onze gemeente betrekken.
In februari 2007 hebben we een nota “minimabeleid
Tholen in een nieuw jasje” ontvangen. Totale uitvoering van
het daarin voorgestelde beleid komt op € 400.000,00. In
begroting is vanaf 2009 structureel € 50.000 opgenomen. In
diezelfde nota staat dat de gemeente Tholen in de begroting Tholen
hiervoor een bedrag opgenomen heeft van € 180.000. Daarin
wordt ook vermeldt dat we in de algemene uitkering voor het
minimabeleid een rijksvergoeding ontvangen tussen de €
350.000 en € 400.000!!
In ons voorstel om dit budget te verhogen sluiten we aan bij de
focus op jeugd en gezin waarvoor het college kiest op blz. 2. Wij
wijzen ook nog motie van 2nov06 die ingetrokken is omdat de daarin
gedane suggesties zouden worden meegenomen!
Voor de maatregelen die vooral ten gunste komen van de jeugd en het
gezin én de chronisch zieken is een bedrag nodig van €
170.000. In 2008 hebben we dus ongeveer € 100000 extra
nodig.
b. Deze extra uitgaaf kan bekostigd worden uit het voor 50% voor
een bedrag van € 125.000 te handhaven op de bezuiniging op
personeel.
2 amendementen
De ChristenUnie zou met de raad in 1e instantie graag van
gedachten wisselen over het amendement m.b.t. het minimabeleid en
de financiering daarvan. Als er nog tijd over is zijn wij ook
benieuwd hoe de raad denkt over onze suggestie voor plan Noord en
de discussie over de inzet van Delta dividend.
Reacties op 'ChristenUnie tegen de kadernota 2008'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.