ChristenUnie tegen de kadernota 2008

donderdag 14 juni 2007 22:11

Op geen enkele wijze werd er door de coalitiepartijen geluisterd naar de voorstellen van de oppositie. Geen enkele wijziging bleek mogelijk te zijn. De oppositiepartijen Cu, ABT en RFT hebben tegen de kadernota 2008 gestemd.
Hieronder staat de bijdrage van de ChristenUnie.

Bijdrage Kadernota 2008 van de ChristenUnie
raad 14 juni 2007

“Hoe beoordelen we als CU deze kadernota in relatie tot onze standpunten in het afgelopen jaar?”, was voor ons de vraag.
Op een aantal onderdelen willen wij andere accenten leggen.
Het verschuiven van de politieke discussie over de begroting naar de kadernota, zou –op basis van argumenten- ruimte moeten bieden om in de kadernota wijzigingen aan te brengen. Wij zijn benieuwd.
We zullen ons beperken tot een aantal grote lijnen. Op grond van onze ervaring bij de begrotingsbehandeling zullen we ons beperken tot een gering aantal wijzigingsvoorstellen  in deze kadernota. Wij veronderstellen dat het geringe aantal én onze argumenten andere fracties over de streep kan trekken om hiermee in te stemmen.

De accenten van de ChristenUnie bij de kadernota 2008.

Wij stellen vragen bij:
• verhoging OZB. In de raadsvergadering van 1 feb jl. heeft onze fractie uitgebreid toe stilgestaan bij de tarieven ozb. Hier gebeurt waar we toen al onze vrees voor uitspraken.
Ik citeer uit het voorstel van 9jan07: “Op basis van coalitieprogramma worden de tarieven voor de ozb in de periode 2007 t/m 2010 jaarlijks met 1.5 % verhoogd”. Omdat er in diezelfde vergadering een aantal andere voorstellen aan de orde waren die fors extra geld kosten, hebben wij gewezen op het gevaar dat we bij de uitvoering van ook die plannen de kans groot was dat de OZB-ruimte die er in onze gemeente nog is gedeeltelijk benut moet worden. Dat ons waarschuwing al zo snel zou uitkomen hadden we niet verwacht. Volgens informatie van de provincie staat Tholen wat betreft lastendruk in Zeeland op de 2e plaats. zie VVD-pamflet). De ChristenUnie is tegen deze belastingverhoging.
• Vragen over reservepositie? Wat opvalt, is dat de reserve vrij besteedbaar wel op een heel erg laag niveau terechtkomt. En dat terwijl er nog veel grote projecten uitgevoerd moeten worden met een onzekere financiering. Zie blz. 6 en 27/28.
Gelet op de vele grote projecten met onzekere financiële uitkomst (Zoekweg, Noord, Impuls Sint-Maartensdijk enz.)stellen wij voor in te zetten op “mindere tijden” en de reserve algemeen vrij besteedbaar op minimaal € 1 tot 2 miljoen te bepalen.
B.v.
-Vraagtekens bij nu al begroten voorzetten pilot geurhinder> eerst evaluatie
-reserve toekomstige projecten
• De inbreng van het extra dividend van melkkoe Delta van € 322000. Ook deze verhoging wordt als structureel dekkingsmiddel gebruikt. De situatie is nu zo dat alle dividend van Delta als dekkingsmiddel wordt gebruikt. Wij hebben daarmee grote moeite. Dat de gemeente gouden tijden beleeft omdat ze aandeelhouder is bij dit nutsbedrijf is een ontwikkeling die al jaren gaande is. Toch vragen wij ons af of het niet verstandiger zou zijn een veel geringer deel van het dividend als structurele inkomsten in te boeken en het restant bijvoorbeeld weg te zetten voor grote gemeentelijke projecten.
Wij willen in de raad over het gebruik van de dividend opnieuw een discussie voeren. > Motie

Wij hebben bezwaar tegen de snelheid en motieven waarmee ramingen worden gewijzigd
• Als voorbeeld noemen we hier scholenbouw Zoekweg Tholen.
In het coalitieakkoord was voor scholenbouw Zoekweg € 10 miljoen opgenomen > 2 maanden later in de kadernota 2007 was dit bedrag verlaagd tot € 5 miljoen en in de kadernota 2008 wordt dit bedrag weer verhoogd tot € 10 miljoen in 2011. Gevolg hiervan is dat de kosten in 2011 slechts voor de helft zichtbaar zijn. In 2012 levert dit al een forse extra last van € 350.000 pj op. Ook het antwoord op een schriftelijke vraag op het verlagen van de 10 miljoen tot 5 miljoen, baart ons zorgen. Ik citeer: “Het is van begin af aan de bedoeling geweest hiervoor 10 miljoen te ramen. Om budgettaire redenen is vorig jaar slechts de helft van dit bedrag opgenomen”.
In de kadernota 2007 is met geen woord gerept over het verlagen van de investering van 10 miljoen naar 5 miljoen om “budgettaire redenen”. Een uiterst kwalijke zaak!

` Ook wij kijken (met het college) achterom
• Een aantal zaken  uit het coalitieakkoord zijn we kwijt! (verkennen mogelijkheden inwonersplatform naast local boards en schaatsbanen StA en Th). Waar zijn deze laatste gebleven college?
De mogelijkheden en toegevoegde van een dorpsplatform kunnen groot zijn. Ieder jaar organiseert onze fractie een overleg met sleutelfiguren uit alle woonkernen met de bedoeling na te gaan wat er in de dorpen speelt. Eén belangrijke conclusie van die gesprekken is dat inwoners graag direct betrokken willen worden bij huidige en toekomstige ontwikkelingen in hun dorp. Er is veel know-how in de dorpen zelf terwijl ook de betrokkenheid groot is. Kennis zit in het dorp!
Wij zouden graag van het college vernemen waarom het project inwonersplatform niet is opgenomen?

Wij constateren een onevenwichtigheid in het bestemmen van de nieuwe financiële ruimte in deze kadernota (we beperken ons even tot 2008).
• Het college heeft in 2008 nieuwe financiële ruimte gevonden tot een bedrag van € 1.014.000 voor structurele uitgaven, incl. extra OZB-verhoging van 4.5%, en een aantal inkomsten met risico (Delta) en zijn gebaseerd op een aantal aannames (zie door college genoemde risico’s)
 Waar gaan deze “nieuwe” gelden in grote lijnen naar toe?
• Er zitten vooral in de programma’s mobiliteit en welzijn extra uitgaven voor nieuw beleid c.q. verruimen van huidig beleid
• Meer dan de helft (structureel € 514000!!) gaat naar bedrijfsvoering personeel (inclusief het schrappen van de bezuiniging) (€ 756 minus eenmalige uitgaven). En bij die € 514000 moeten dan ook nog enkele bedrijfsvoeringposten uit diverse programma’s geteld worden.
In de bedrijfsvoering staan ontwikkelingen niet stil, kunnen we lezen op pag 3/4 in de kadernota.
Ook onze fractie heeft hiervoor begrip, al zijn we altijd kritisch geweest en zijn dat nog, waar het uitgaven voor de eigen organisatie betreft.
We gaan een amendement indienen om 50% van de bezuinigingen op personeel waartoe besloten is, te handhaven. We zouden hierin liever verder gaan, maar op grond van de politieke realiteit kiezen we voor genoemde 50%.
Naar onze mening is dit een volstrekt redelijk én haalbaar voorstel. V.b. in het voorstel project verminderen administratieve lasten staat (Zo zijn in elke gemeente bijv. een aantal ambtenaren belast met het uitvoeren van controles. Door de afschaffing van een aantal procedures komen zij beschikbaar voor andere taken zodat de kwaliteit van dienstverlening verhoogd kan worden). vormen van samenwerking met andere gemeenten onderzoeken, niet teveel nieuw beleid tegelijkertijd ontwikkelen omdat er toch geen geld is om alles uit te voeren.

We gaan onze bijdrage afronden.

 

 

 


De ChristenUnie

vraagt om:

1. Snelle uitvoering Plan Noord. Waardering voor huidige aanpak door college in de persoon van wethouder Heijboer. Maar naar onze mening zal het realiseren van dit plan vooral een financieel verhaal worden. Naar onze mening past het in een beleid van een verantwoord hergebruik van oude bedrijventerreinen om de grondprijs nieuwe bedrijventerrein met revitaliseringstax van bijvoorbeeld € 10 per m2 te belasten.
Hoe denkt de raad hierover en is de raad bereid de volgende suggesties van de CU te ondersteunen:
a.  bij de behandeling van de begroting 2008 een reële exploitatie bespreken op grond waarvan duidelijk wordt aan welke gemeentelijke bijdrage we moeten denken
b. afhankelijk van die gemeentelijke bijdrage een discussie willen voeren tot invoering van eerdergenoemde revitaliseringstax.
Vraag aan de raad.

2. Een snelle betrokkenheid van de raad bij de visieontwikkeling van omgeving Zoekweg of de hele kern Tholen
Vraag aan college of dat en zo ja wanneer de bedoeling is.

3. Helderheid over het wel of niet invoeren van een proef met een inwonersplatform.
Het college kan hierop ook in een volgende commissievergadering terugkomen.

maakt een voorbehoud voor:

4. Mogelijk nieuw noodzakelijk middenstandsbeleid op grond van onderzoek dat door Stichting Economisch Platform Tholen thans wordt gehouden

stelt voor de volgende wijzigingen aan te brengen in de Kadernota 2008:

5. a. Budget voor armoedebeleid verhogen met € 100000 maar ook in de raad een discussie te voeren over oorzaak van armoede in onze gemeente.
Daarbij ook ons ingebracht punt tijdens begrotingsbehandeling van opleidingsniveau van inwoners uit onze gemeente betrekken.
In februari 2007 hebben we een nota  “minimabeleid Tholen in een nieuw jasje” ontvangen. Totale uitvoering van het daarin voorgestelde beleid komt op € 400.000,00. In begroting is vanaf 2009 structureel € 50.000 opgenomen. In diezelfde nota staat dat de gemeente Tholen in de begroting Tholen hiervoor een bedrag opgenomen heeft van € 180.000. Daarin wordt ook vermeldt dat we in de algemene uitkering voor het minimabeleid een rijksvergoeding ontvangen  tussen de € 350.000 en € 400.000!!
In ons voorstel om dit budget te verhogen sluiten we aan bij de focus op jeugd en gezin waarvoor het college kiest op blz. 2. Wij wijzen ook nog motie van 2nov06 die ingetrokken is omdat de daarin gedane suggesties zouden worden meegenomen!
Voor de maatregelen die vooral ten gunste komen van de jeugd en het gezin én de chronisch zieken is een bedrag nodig van € 170.000. In 2008 hebben we dus ongeveer € 100000 extra nodig.
b. Deze extra uitgaaf kan bekostigd worden uit het voor 50% voor een bedrag van € 125.000 te handhaven op de bezuiniging op personeel.
2 amendementen

De ChristenUnie zou met de raad in 1e instantie graag van gedachten wisselen over het amendement m.b.t. het minimabeleid en de financiering daarvan. Als er nog tijd over is zijn wij ook benieuwd hoe de raad denkt over onze suggestie voor plan Noord en de discussie over de inzet van Delta dividend.

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie tegen de kadernota 2008'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.