Onjuiste toerekening grondkosten aan gemeentehuis
Uit het debat in de raad van 18 september 2008 bleek duidelijk dat de 4 coalitiepartijen absoluut over dit onderwerp niet willen praten en geen duidelijkheid willen geven over de werkelijke kosten van de grond voor de nieuwbouw van het gemeentehuis. We hebben beloofd onze zienswijze en conclusie op de website te plaatsen.
Onze zienswijze en conclusie:
1. In de stichtingskostenraming is rekening gehouden met een uitgaaf voor grond van € 1.329.000,00 (10.000 m2 x € 132,87 m2 = € 1.328.706,00)
Belangrijk is dat in een later stadium blijkt dat er 15.000 m2 nodig voor het nieuwe gemeentehuis. En dan is er nog geen rekening gehouden met grootte van het gebied dat eigenlijk nodig is een gebouw met een dergelijke omvang tot zijn recht te laten komen.
2. De gemeente koopt ruim 7 ha grond voor een bedrag van € 961.125,00 (€ 12,50 per m2). Ruim € 300000 lager dan is geraamd. Uit interne stukken lezen we dat feitelijk de aangekochte grond geen € 961.125,00 kost maar tenminste € 2.586.125,00! (zie punt 3).
3. In het koopcontract is echter ook de voorwaarde opgenomen dat de gemeente in Stadszicht II 5ha bruto bouwgrond tegen kostprijs moet leveren aan verkoper van de grond voor de nieuwbouw van het gemeentehuis. Een inkomstenderving van ruim € 1.6 miljoen.
4. In de brief van college aan de stuurgroep d.d. maart 2004 staat dit ook met zoveel woorden en dat van de winstderving slechts € 367.581,00 ten laste gebracht kan worden van het beschikbare krediet. De resterende € 1.2 miljoen winstderving zou via exploitatieopzetten aan toekomstige uitbreidingen van het gebied Stadszicht toegerekend (kunnen) worden, blijkt uit het antwoord van het college onder II punt 6 op onze op 2 juni 2008 gestelde vragen aan het college.
Ter zijde maar niet onbelangrijk: De zojuist genoemde € 367.581,00 waardoor het bedrag van de winstderving wordt verlaagd, wordt in het voorstel van het college d.d. 1 april 2008 weer gebruikt om de dan ontstane overschrijding van het bouwkrediet te verlagen!
Een volstrekt onbegrijpelijke gang van zaken en staat haaks op een eerder ingenomen standpunt.
Wij kunnen maar één motief bedenken: op een kunstmatige manier het tekort van de overschrijding terugschroeven.
Gevolg naar onze mening: de winstderving wordt weer minimaal € 1.6 miljoen.
Conclusie: de werkelijk gemaakte kosten voor de aankoop van de grond voor het nieuwe gemeentehuis, liggen in werkelijkheid aanzienlijk hoger dan het bedrag van € 961.125,00 waarmee nu rekening is gehouden.
De bedoeling van ons verzoek om de werkelijk toe te schrijven kosten voor de bouwgrond van het gemeentehuis in beeld te brengen. Naar onze mening wordt nu minimaal een bedrag van € 1.6 miljoen elders geboekt. En dat betekent minder beschikbare middelen voor andere noodzakelijke investeringen.
Archief > 2008 > september
- 24-09-2008 24-09-2008 19:50 - Vraag aan college over voortgang masterplan Tholen
- 22-09-2008 22-09-2008 16:27 - Rol Complan overschrijding nieuwbouw gemeentehuis
- 20-09-2008 20-09-2008 10:56 - Gemiste kans; geen gesprek over gemeentehuis mogelijk!
- 19-09-2008 19-09-2008 15:08 - Onjuiste toerekening grondkosten aan gemeentehuis
- 11-09-2008 11-09-2008 20:45 - Recreatiebeleid en hogere uitgaven nieuw gemeentehuis in de raad van 18 september 2008
Reacties op 'Onjuiste toerekening grondkosten aan gemeentehuis'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.